سایت پیشین مرکز
  • 1403/02/24 - 13:00
  • - تعداد بازدید: 742
  • - تعداد بازدید کنندگان: 456
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

پیام ریاست مرکز بهداشت غرب به مناسبت هفته جمعیت 1403

333355.mp3 پیام ریاست مرکز بهداشت غرب به مناسبت هفته جمعیت 1403

در متن این پیام آمده است :

 

بسمه تعالی

 30 اردیبهشت سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری است که هفته منتهی به 30 اردیبهشت(24-30 اردیبهشت) هفته ملی جمعیت  در ایران نامگذاری شده است.

خانواده اولین سلول جامعه و نخستین نهاد اجتماعی است و حفظ آن زیر بنای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است.

بررسی های انجام شده در کشورعزیزمان حاکی از آن است که نرخ باروری در طی سالهای اخیر شیب نزولی داشته و در سال 1401 به 1.6 رسیده که با نرخ جایگزینی 2.5 فاصله زیادی گرفته است. یعنی کشور ما در موضوع جمعیت در موقعیت حساسی است و در صورت بسته شدن پنجره جمعیتی وارد بحرانی به نام سیاهچاله جمعیتی خواهیم شد که 100-150سال جهت خروج از این سیاهچاله زمان لازم داریم.

در بحث مقابله با بحران جمعیت متاسفانه تاخیر زیادی رخ داده است و ما فرصت چندانی برای جبران نداریم. به همین دلیل انتظار می رود با کمک خداوند و حمایت مسئولین و تلاش های بی شائبه و دلسوزانه و مسئولانه و آگاهانه  تکاتک شما عزیزان در این زمینه، بتوانیم از سقوط به سیاهچاله جمعیتی پیشگیری کنیم

در این راستا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که درمهر ماه سال 1400 تصویب و در آبان 1400 به اجرا درآمد ‌ تا زمینه ساز این تغییرات باشد و بتواند راههای خروج از پیری جمعیت در کشورمان را تسهیل کند. این قانون شامل 73 ماده و 81 بند می باش که حدود 60 در صد آن جزو شرح وظایف وزارت بهداشت و درمان می باشد که بسیاری از مواد آن اجرا شده و برخی در حال زمینه سازی برای اجرا است. البته بی شک می دانیم اگر منتظر سیاست های تشویقی و طرح ها و مصوبات باشیم زمان از دست خواهد رفت و دیگر جایی برای علاج نخواهد بود.

البته می دانیم برای تغییر نگرش  در باره تفکر بیش از سی سال نهادینه شده ( کاهش جمعیت) نباید زود خسته و نا امید  شویم رفتارهای تثبیت شده جامعه را نمی توان به کمک سخنرانی های مقطعی و کوتاه مدت به آسانی تغییر داد . عناصر فرهنگی همانطور که تثبیتشان زمان بر است تغییرشان هم  به مراتب به زمان طولانی احتیاج دارد و این محقق نخواهد شد مگر با تغییر نگرش ها، هنجارها و ارزش های فرزندآوری.

مردم عزیز ایران ثابت کرده اند، زمانی که از لحاظ تجهیزات و امکانات نظامی ضعیف بودیم با تکیه بر ایمان و توکل به خدا در بربر همه ابر قدرتها پیروز شدیم، در زمان جنگ نرم و جنگ جمعیتی کنونی نیز باید با ایمان و توکل به خداوند پیش برویم.

شعار هفته ملی جمعیت امسال(1403) " ایران جوان، ایران قوی " و " نقش من در جوانی ایران "ست  که به ما یادآوری می کند که هر کدام از ما بر حسب موقعیت اجرایی و دسترسی به سطوح مختلف فعالیت ها، این فریضه بر ما هست که  تمام توان خود را برای نگهداری قدرت و جوانی کشور عزیزمان بکار بگیریم .

در کل انتظار داریم شما همکاران ماما و مراقبین سلامت عزیز با آموزش و مشاوره ازدواج  - ترویج ازدواج به وقت نیاز و به هنگام - تحکیم خانواده با تاکید بر سلامت جنسی - تشخیص به هنگام و پیشگیری از ناباروری - ترویج زایمان طبیعی – کاهش زمان تاخیر در فرزند آوری اول  و آموزش افزایش تعداد فرزندان به 2 الی 3 فرزند، مقابله با مسئله سقط عمدی و  فرهنگ سازی هویت مادری  نقش مهم خود را در جوانی جمعیت ایران و بهبود شاخصهای سلامت مادران و نوزادان و شاخص های جمعیتی ایفا نمایید

                                                                                                                                                                                                            دکتر ماهرخ علایی جنت مکان

ریاست مرکز بهداشت غرب

اردیبهشت 1403

  • گروه اخبار : اخبار
  • کد خبر : 333355
:
کلیدواژه ها
مرکز بهداشت غرب تهران           واحد روابط عمومی
خبرنگار

مرکز بهداشت غرب تهران واحد روابط عمومی

Template settings