سایت پیشین مرکز

 

 

 

بیماری هاری چیست ؟

 هاری یک بیماری ویروسی سیستم اعصاب مرکزی که حاد و کشنده است. انسان و سایر حیوانات  خونگرم پستاندار بطور  غالباً از طریق بزاق حیوان مبتلا به هاری و از محل گاز گرفتگی و یا زخم های سطحی منتقل می شود.

  درصورت ابتلا انسان به بیماری هاری، متاسفانه بیمار مبتلا (انسان/ حیوان)دچار مرگ حتمی خواهند شد .

 

هرگونه گزیدگی توسط حیوانات اهلی یا وحشی ( گرگ ، شغال ، خرس ، کفتار ، گربه وحشی، سمور، راسو، موش خرما، خدنگ، گورکن، راکون، پلنگ، الاغ، گاو، اسب، گوسفند و ...) را هار گزیده تلقی کنید.

بسیاری از حیوانات مبتلا به هاری در ابتدا ممکن است فاقد علامت باشند. اولین علامت بیماری تغییر در رفتار یا عادات حیوان می باشد.

علایم هاری در حیوانات چیست؟

  1. تغییر صدای پارس : صدای پارس خشن ، ناموزون یا بریده بریده
  2. تغییر خلق: بیش از اندازه به صاحب خود انس و القفت پیدا کند به شدت احساساتی و یا عصبانی ، بدخو درندگی ویا وحشی شده باشد
  3. عدم امکان بلع در اثرفلج عضلات حلق و در پی آن سرازیر شدن کف از دهان
  4. و در نهایت مرگ

بنابراین  اگر حیوان دچار علایم فوق بود،  تحت هیچ شرایطی به حیوان نزدیک نشوید.

از انجاییکه رصد علایم حیوانات ولگرد یا متواری ممکن نیست چنانچه گزشی یا تماس مشکوک با حیوان مذکور داشتید هر چه سریعتر به  نزدیکنرین واحد مراقبت و پیشگیری هاری در محل سکونت خود مراجعه کنید .

 

 

از تحریک حیوانات (سگ و گربه) بپرهیزید، زیرا بیشترین موارد گزیدگی توسط این حیوانات ایجاد می شود.

در صورت نگهداری حیوان در منزل، واکسیناسیون آن را جدی بگیرید.

واکسیناسیون حیوانات خانگی مانع ابتلا حیوان به بیماری هاری وانتقال آن به انسان نمیشود بنابراین در صورت گزش با حیوان خانگی لطفا واکسیناسیون خود را جدی بگیرید.

هاری قابل درمان نیست اما قابل پیشگیری است.

اولین و مهم ترین راه پیشگیری از هاری شستشوی فوری و عمیق لابلای زخم به مدت( 15 تا20دقیقه )با آب تمیز و صابون است.

از مواد ضدعفونی کننده در دسترس مانند بتادین یا الکل طبی در محل زخم استفاده کنید.

هرگز زخم را نبندید و اقدام به بخیه زدن و پانسمان نکنید.

برای انجام واکسیناسیون، آموزش و مراقبت هرچه سریعتر به نزدیکترین مرکز مراقبت و پیشگیری از بیماری هاری مراجعه کنید.

 برای دوره درمان پیشگیری از هاری (نوبت های بعدی واکسن )، مطابق تاریخ های قید شده برروی کارت به مرکز پیشگیری و درمان هاری مراجعه نمایید و کارت واکسیناسیون را بهمراه داشته باشید.

برای پیگیری  تزریق نوبت های بعدی واکسن هاری ، کارشناسان بهداشت با شما تماس خواهند گرفت لطفا همکاری لازم را با آنها داشته باشید.

هرحیوان گزیدگی را "هارگزیدگی" تلقی کنید

تهیه و تنظیم : هدایت پور کارشناس بیماری های واگیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 1401/05/08 - 13:16
  • - تعداد بازدید: 3631
  • - تعداد بازدید کنندگان: 3424
  • زمان مطالعه: 1 دقیقه

پایش و ارزیابی خدمات جامع سلامت و منتخب کرونا

انجام می شود

3662.mp3 پایش و ارزیابی خدمات جامع سلامت و منتخب کرونا
پایش و ارزیابی خدمات جامع سلامت و منتخب کرونا  توسط تیم نظارتی مرکز بهداشت غرب انجام می شود
 
 
رئیس مرکز بهداشت غرب تهران  اظهار کرد: برنامه پایش و ارزیابی مراکز خدمات جامع سلامت و منتخب کرونا  به منظور بررسی  روند خدمات رسانی به مراجعین واکسیناسیون و بیماران سرپایی  به صورت روزانه توسط کارشناسان و تیم های نظارتی  کمیته  عملیاتی مبارزه با کرونا ستاد غرب انجام می شود.
دکتر ماهرخ علایی  در گفتگو با روابط عمومی  خاطر نشان کرد: مناطقی که دارای پوشش واکسن کمترنسبت به سایر مناطق هستند با شناسایی مکان های پرجمعیت تحت پوشش خود و برنامه ریزی جهت  اعزام تیم سیار مدیریت  می شوند . 
رئیس کمیته  مبارزه با کرونا مرکز بهداشت غرب  با بیان اینکه تمام کادربهداشتی و پزشکان مجموعه جهت مقابله با پیک هفتم کرونا در حالت آماده باش قرار دارند تصریح کرد: براساس آخرین تصمیمات ستاد کرونا مقرر شده است که با توجه به روند افزایشی مراجعین برای تزریق واکسن دوز یادآور   نیروهای توانمند و با تجربه به خدمات دهی به مراجعین  بپردازند.
دکتر علایی  با اشاره به اهمیت نقش تیم های سیار در سرعت دهی به خدمت واکسیناسیون شهروندان بیان کرد که تمامی سرپرستان موظف هستند با اطلاع رسانی مفید تزریق دوز یادآور را در جمعیت تحت پوشش خودبا استفاده از ظرفیت تیم سیار برنامه ریزی کنند . 
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی قرار است؛ بازدید های تیم های نظارتی از ستاد تا زمان استقرار برنامه گسترش واکسیناسیون  انجام شود.
رئیس مرکز بهداشت غرب  با اشاره به آمار بالای بیماران سرپایی و لزوم مراجعه بیماران با علایم خفیف تر به مراکز منتخب کرونا تاکید نمود: مراکز منتخب  با شناسایی سریع  موارد ابتلا در روند بهبود بیماران کرونایی سرپایی نقش بسیار موثری دارند و امیدواریم عموم مردم با رعایت سطح بندی جهت مراجعه به مراکز منتخب ، سیستم بهداشت و درمان  را در ارائه خدمات مطلوب به بیمارانی که نیازمند رسیدگی سریع هستند یاری کنند.
  • گروه اخبار : اخبار
  • کد خبر : 3662
:
کلیدواژه ها
مرکز بهداشت غرب تهران           واحد روابط عمومی
خبرنگار

مرکز بهداشت غرب تهران واحد روابط عمومی

Template settings