گفتگوی اختصاصی با کارشناس مسئول روابط عمومی مرکز بهداشت غرب در خصوص عملکرد این واحد در جنگ 12 روزه
در شرایط بحرانی 12 روز اخیر، نقش اطلاعرسانی و مدیریت ارتباطات و انتشار اخبار بسیار حساس و مهم بود

خوشحالم فرصت دارم تا از فعالیتهای اطلاعرسانی و آموزشی ما در طول این 12 روز بگویم. اقدامات اصلی که در حوزه روابط عمومی انجام شد شامل اقدامات آموزشی، اطلاعرسانی و حمایت روانی در جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل بود و با توجه به اینکه در شرایط بحران، مدیریت ارتباطات یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران است. هدف اصلی ما در واحد روابط عمومی، جلوگیری از شایعه، کاهش ترس عمومی، افزایش آگاهی مردم و ایجاد امید و اعتماد بود.
چه اقداماتی از نظر اطلاعرسانی صورت گرفت؟
در ابتدا،شبکه ارتباطی مجازی شامل گروههای پیامرسان بله تشکیل شد:
- یک گروه برای کارکنان داخل مرکز بهداشت
- یک گروه برای جامعه هدف (مردم منطقه)
در این گروهها، به صورت روزانه و زنده:
- آخرین اطلاعیههای دانشگاه علوم پزشکی
- وضعیت هوای شهر
- نکات بهداشت محیطی
-آموزشهای لازم در مورد واکنشهای استرسی و راهکارهای مدیریت اضطراب
مراکزی که ارائه خدمت را در شرایط بحران انجام می دادند منتشر میشد تا افراد در خانه بتوانند بدون نگرانی، به منبع قابل اعتماد دسترسی داشته باشند.
در حوزه حمایت روانی چه اقداماتی صورت گرفت؟
در این دوره، با همکاری تیم مشاوره و روانشناسی مرکز بهداشت، چهار محور اصلی را در دستور کار قرار دادیم:
���� اطلاعرسانی شفاف و صحیح:
همواره سعی کردیم با انتشار اطلاعات دقیق و مستند، از شیوع ترس و وحشت جلوگیری کنیم.
���� ایجاد کانالهای ارتباطی مطمئن:
با معرفی خطوط تلفن اضطراری روانشناسی که اعلام شد مردم میتوانستند در هر ساعت از شبانهروز با متخصصان صحبت کنند. همچنین، گروههای پشتیبانی مجازی برای مبادله تجربیات و نگرانیها تشکیل شد.
���� آموزش راهکارهای خودیاری ساده:
ما به مردم آموختیم که چطور با تمرینات تنفس عمیق، آرامسازی عضلانی و تصویرسازی مثبت، اضطراب خود را کنترل کنند. این محتوا در قالب ویدیوها، پوستر و پیامهای صوتی در شبکههای مجازی منتشر شد.
���� تقویت همدلی اجتماعی:
در پیامهایمان به مردم یادآوری کردیم که در این شرایط، باید بیشتر از هم حمایت کنیم، گوش دهیم، کمک کنیم و از اختلاف و سرزنش بپرهیزیم.
چگونه توانستید اعتماد عمومی را جلب کنید و شایعات را کنترل کنید؟
این یکی از مهمترین چالشهایمان بود که سعی کردیم:
- تمامی پیامها دقیق، منبعدار و علمی باشند.
- از اصطلاحات فنی کمتر استفاده کنیم و زبان ساده را به کار ببریم.
- پاسخگویی فوری به سوالات عمومی را فراهم کنیم.
- در مواقعی که اطلاعات کاملی وجود نداشت، صادقانه اعلام کنیم که اطلاعات در حال بررسی است.
این رویکرد به مردم کمک کرد تا به منابع رسمی اعتماد کنند و از شایعات بپرهیزند
در پایان، پیامی به همکارانتان و مردم دارید؟
بله، اولاً از تمامی همکارانم در ستاد بحران و مراکز خدمات جامع سلامت تشکر میکنم. همه با وجود استرس و فشارهای روحی، وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.
ثانیاً به مردم عزیز غرب تهران اطمینان میدهم که در هر شرایطی، دستگاه بهداشت و درمان در کنار شماست.
و در نهایت، یادآوری میکنم که دانش و آگاهی، بهترین سپر در مقابل ترس و ناامنی است.
بسیار ممنون از وقتتان.
امیدواریم همیشه مرکز بهداشت غرب تهران با این همراهی و تعامل قوی، سلامت عمومی را تضمین کند.
کامنت