لینک دانشگاه علوم پزشکی ایران
خدماتی که در واحد ارائه می شود 
در این واحد با بهره‌گیری از وضعیت جغرافیایی و جمعیتی هر منطقه و انطباق آن با مقادیر استاندارد کشوری، میزان ارائه خدمات بهداشتی مورد انتظار هر واحد برآورد و تعیین می‌گردد.
 
بهبود استاندارد منابع
 واحد گسترش وظیفه نظارت و پیگیری احداث، تعمیر و نگهداری فضای فیزیکی مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت را براساس نظر کارشناسی منطبق بر طرح گسترش شبکه و در تعامل با واحد عمرانی مرکز بهداشت برعهده دارد. مشارکت با مدیریت‌های فنی و بودجه دانشگاه به ‌منظور پیش‌بینی و تعیین اولویت احداث ساختمان‌ها و فضای فیزیکی واحدهای بهداشتی و درمانی را انجام می‌دهد. 
امور تجهیزات اداری و پزشکی هم وظیفه نظارت بر چرخه تامین و توزیع تجهیزات پزشکی، برآورد نیاز مرکز بهداشت به انواع تجهیزات، تشخیص خرابی تجهیزات و پیگیری تعمیر و کالیبراسیون آن‌ها و اسقاط تجهیزات غیرقابل استفاده را بر عهده دارد. 
 
مدیریت نیروی انسانی
شرح وظایف کارشناس نیروی انسانی 
 
1. تکمیل و اصلاح ساختار تشکیلاتی با توسعه پذیری مناسب از لحاظ تعداد نیروی انسانی؛
2. برآورد نیروی انسانی به ازای استاندارد تعریف شده از جمعیت ثبت شده و خدمت گرفته در سامانه یکپارچه اطلاعاتی برای مراقب سلامت/مراقب سلامت ماما 2500نفر،پزشک 10،000نفر،دندانپزشک،کارشناس تغیه و کارشناس سلامت روان 40،000نفر؛ 
3. برآورد نیروی انسانی کارشناس بهداشت محیط و حرفه ای به ازای هر300 تا500 امکنه ویا کارگاه و کارخانه؛
4. برآورد و تامین نیروی پذیرش و کارشناس فن آوری اطلاعات/دستیار دندانپزشک/کاردان و کارشناس آزمایشگاه/پرستارو بهیار.
 
 آموزش تیم سلامت
 
  استقرار ،نظارت بر اجرای دستورالعمل آموزش کارکنان و تیم سلامت برای اجرای خدمات سلامت و برنامه پزشکی خانواده از وظایف واحد گسترش می باشد.این دستورالعمل برای مهارت آموزی مبتنی بر شرح وظایف سازمانی کارکنان و اعضای تیم سلامت بر اساس خدمات تعریف شده می باشد.  
نظام مهارت آموزی می بایست مداوم بسته های آموزشی متنوع را برای طیف گسترده فراگیران در حال چرخش به روز رسانی نمایند لذا به روز رسانی بسته های آموزشی جدید ضرورت دارد. عملکرد این برنامه در پایش و ارزشیابی عملی تیم سلامت نمود پیدا می کند.استقرار نظام نیاز سنجی آموزشی مداوم و برنامه ریزی بر مبنای آن از اصول اجرای این برنامه است.مستند سازی نتایج و تحلیل آن ضرورت دارد.آموزش بدوخدمت به عنوان قسمتی از این برنامه بر عهده واحد گسترش می باشد که با هماهنگی واحدهای ستادی ،ارائه آخرین دستورالعمل و بسته های خدمتی ،معرفی به واحد آموزش عملی در مراکز خدمات جامع سلامت منتخب برنامه و ارزشیابی آگاهی و عملکرد ارائه دهنده خدمت انجام می شود.
 
پایش و ارزشیابی تیم سلامت 
 
برنامه پایش و ارزشیابی تیم سلامت در مرکز بهداشت غرب در واحد گسترش شبکه تنظیم می گردد و برنامه ریزی این برنامه به صورت کارشناسی/ مدیریتی انجام می پذیرد .
 
  این برنامه شامل
1. بازنگری دستورالعمل پایش و ارزشیابی پایش کارشناسی مرکز بهداشت غرب؛
2. بازنگری چک لیست های پایش و ارزشیابی /تنظیم برنامه پایش گروهی(کارشناسی و مدیریتی) بر اساس  دستورالعمل پایش  و نظرات واحدهای ستادی؛
3. ارسال برنامه پایش های  پیش بینی شده به واحدهای  تحت پوشش؛
4. ارسال گزارش پایش های انجام شده به واحدهای پایش شونده؛
5. پیگیری رفع نواقص پایش های واحد گسترش؛
6. پیگیری و بایگانی پسخوراند پایش؛
7. ارسال پسخوراند پایش به واحد های ستادی؛
8. تهیه گزارش پایش و ارزشیابی(مانیتورینگ پایش)می شود.
 
 سامانه ،آمار و اطلاعات شبکه
 
پرونده الکترونیک سلامت خانوار مبتنی بر شناسه کد ملی برای هر ایرانی و  کد اتباع برای غیر ایرانی ایجاد می شود و همه اطلاعات مربوط به سلامت وی قبل از تولد تا پس از مرگ در آن ثبت می شود.با استفاده از رمز عبور و الزامات ضروری و حفظ حریم خصوصی امکان دسترسی به این اطلاعات توسط فرد و تیم سلامت مطابق سطح دسترسی تعریف شده معاونت بهداشت وزارت مطبوع ایجاد شده است.کارشناس سامانه وظیفه تعریف کاربری در سامانه سیب، استخراج اطلاعات آماری  از سامانه سیب و تحلیل  اطلاعات،  پشتیبانی سامانه(بلوک بندی ،تعریف ساختار ارجاع و...) را بر عهده دارد.
 
 هماهنگی درون بخشی
 
برای نیل به اهداف مدیریتی سازمانی مرکز بهداشت غرب واحد گسترش متولی برگزاری جلساتی با سرپرستان مراکز به عنوان (مدیر سلامت محدوده ی تحت پوشش ) می باشد. در این جلسات که با حضور ریاست محترم مرکز و مدیران واحدهای ستادی تشکیل می شود نکات مدیریتی یادآوری شده و نسبت به توانمند سازی سرپرستان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی اقدام می شود.
 
مشارکت با بخش دولتی با بخش خصوصی
 
واگذاری خدمات به بخش غیر دولتی با استفاده از روش های قانونی موجود به ویژه مقررات و مجوزهای آئیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه ها انجام می شود.
 
 امور داروئی
تامین مکمل های دارویی یکی از اجزای مراقبتهای اولیه بهداشتی درمانی است که در واحد گسترش موارد ذیل در امور دارویی انجام می پذیرد:
1. جمع آوری آمار دارویی مراکز و پایگاهها و بررسی عملکرد مراکز و پایگاه  با توجه به امار مصرفی؛
2. جمع بندی و ارسال آمار دارویی و اعلام نیاز واحد های بهداشتی به معاونت بهداشتی؛
3. برآورد خرید اقلام بهداشتی و دارویی بر اسا س نیاز واحدهای بهداشتی؛
4. هماهنگی با امور اداری و مسئول انباردارویی مرکز بهداشت غرب جهت تحویل داروها و اقلام بهداشتی.
 
 برنامه ی کاهش خطر در بلایا و حوادث
1. اجرای برنامه ارزیابی خطر و ایمنی مرکز در برابر بلایا (SARA)؛
2. اجرای برنامه کاهش آسیب پذیری فیزیکی مرکز در برابر بلایا (SNS)؛   
3. ارزیابی و آموزش خانوارها برای بلایا (DART)؛
4. تدوین و اجرای برنامه آمادگی مرکز برای بلایا (EOP)؛
5. اجرای برنامه نظام مراقبت بلایا(DSS) .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 1404/04/11 - 08:57
  • - تعداد بازدید: 3132
  • - تعداد بازدید کنندگان: 2786
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

گفتگوی اختصاصی با کارشناس مسئول روابط عمومی مرکز بهداشت غرب در خصوص عملکرد این واحد در جنگ 12 روزه

در شرایط بحرانی 12 روز اخیر، نقش اطلاع‌رسانی و مدیریت ارتباطات و انتشار اخبار بسیار حساس و مهم بود

351245.mp3 گفتگوی اختصاصی با کارشناس مسئول روابط عمومی مرکز بهداشت غرب در خصوص عملکرد این واحد در جنگ 12 روزه
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران اکرم عزتی کارشناس مسئول روابط عمومی مرکز بهداشت غرب در گفتگوی اختصاصی درباره عملکرد این واحد در طول جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ، بر نقش مهم و حساس اطلاع رسانی و مدیریت در ارتباطات و انتشار اخبار تأکید کرد.
 
متن مصاحبه کامل در این خصوص به شرح زیر می‌باشد:
ضمن عرض سلام و قدردانی از زحمات شما و همکارانتان، در خصوص عملکرد واحد روابط عمومی در این مقطع حساس و بحرانی، توضیح دهید. 
با درود بی‌پایان به ارواح طیبه‌ی شهیدان گرانقدر جنگ ۱۲ روزه، که با نثار جان خود در راه آرمان‌های والای اسلام و میهن، برگ زرینی دیگر در تاریخ ایثار و مقاومت این سرزمین رقم زدند، 

خوشحالم فرصت دارم تا از فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی ما در طول این 12 روز بگویم.  اقدامات اصلی که در حوزه روابط عمومی انجام شد شامل اقدامات آموزشی، اطلاع‌رسانی و حمایت روانی در جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل بود و با توجه به اینکه در شرایط بحران، مدیریت ارتباطات یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران است. هدف اصلی ما در واحد روابط عمومی، جلوگیری از شایعه، کاهش ترس عمومی، افزایش آگاهی مردم و ایجاد امید و اعتماد بود.

چه اقداماتی از نظر اطلاع‌رسانی صورت گرفت؟

در ابتدا،شبکه ارتباطی مجازی شامل گروه‌های پیام‌رسان بله تشکیل شد:

- یک گروه برای کارکنان داخل مرکز بهداشت

- یک گروه برای جامعه هدف (مردم منطقه)

در این گروه‌ها، به صورت روزانه و زنده:

- آخرین اطلاعیه‌های دانشگاه علوم پزشکی

- وضعیت هوای شهر 

- نکات بهداشت محیطی

-آموزش‌های لازم در مورد واکنش‌های استرسی و راهکارهای مدیریت اضطراب

مراکزی که ارائه خدمت را در شرایط بحران انجام می دادند منتشر می‌شد تا افراد در خانه بتوانند بدون نگرانی، به منبع قابل اعتماد دسترسی داشته باشند.

در حوزه حمایت روانی چه اقداماتی صورت گرفت؟

 در این دوره، با همکاری تیم مشاوره و روانشناسی مرکز بهداشت، چهار محور اصلی را در دستور کار قرار دادیم:

���� اطلاع‌رسانی شفاف و صحیح: 

همواره سعی کردیم با انتشار اطلاعات دقیق و مستند، از شیوع ترس و وحشت جلوگیری کنیم.

���� ایجاد کانال‌های ارتباطی مطمئن

با معرفی خطوط  تلفن اضطراری روان‌شناسی  که اعلام شد مردم می‌توانستند در هر ساعت از شبانه‌روز با متخصصان صحبت کنند. همچنین، گروه‌های پشتیبانی مجازی برای مبادله تجربیات و نگرانی‌ها تشکیل شد.

���� آموزش راهکارهای خودیاری ساده

ما به مردم آموختیم که چطور با تمرینات تنفس عمیق، آرام‌سازی عضلانی و تصویرسازی مثبت، اضطراب خود را کنترل کنند. این محتوا در قالب ویدیوها، پوستر و پیام‌های صوتی در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

���� تقویت همدلی اجتماعی

در پیام‌هایمان به مردم یادآوری کردیم که در این شرایط، باید بیشتر از هم حمایت کنیم، گوش دهیم، کمک کنیم و از اختلاف و سرزنش بپرهیزیم.

چگونه توانستید اعتماد عمومی را جلب کنید و شایعات را کنترل کنید؟

این یکی از مهم‌ترین چالش‌هایمان بود که سعی کردیم:

- تمامی پیام‌ها دقیق، منبع‌دار و علمی باشند.

- از اصطلاحات فنی کمتر استفاده کنیم و زبان ساده را به کار ببریم.

- پاسخگویی فوری به سوالات عمومی را فراهم کنیم.

- در مواقعی که اطلاعات کاملی وجود نداشت، صادقانه اعلام کنیم که اطلاعات در حال بررسی است.

این رویکرد به مردم کمک کرد تا به منابع رسمی اعتماد کنند و از شایعات بپرهیزند 

در پایان، پیامی به همکارانتان و مردم دارید؟

بله، اولاً از تمامی همکارانم در ستاد بحران و مراکز خدمات جامع سلامت تشکر می‌کنم. همه با وجود استرس و فشارهای روحی، وظیفه خود را به خوبی انجام دادند

ثانیاً به مردم عزیز غرب تهران اطمینان می‌دهم که در هر شرایطی، دستگاه بهداشت و درمان در کنار شماست

و در نهایت، یادآوری می‌کنم که دانش و آگاهی، بهترین سپر در مقابل ترس و ناامنی است.

بسیار ممنون از وقتتان

امیدواریم همیشه مرکز بهداشت غرب تهران با این همراهی و تعامل قوی، سلامت عمومی را تضمین کند.

 

  • گروه اخبار : اخبار
  • کد خبر : 351245
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings