سایت پیشین مرکز

فرایند ها

 
 
شرح فرآیندهای واحد بهداشت محیط: 

۱- نظارت،  بازرسی و کنترل بهداشتی مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد خوردنی آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی  و اماکن عمومی :


یکی از شرح وظایف بازرسین بهداشت محیط ،  کنترل بهداشتی مراکز تهیه، تولید، توزیع، نگه داری، حمل و نقل و فروش مواد خوردنی آرایشی و بهداشتی و امکنه عمومی می باشد.
۲ - رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و اماکن عمومی اجرای قانون اصلاح ماده ۱۳ (تخلفات بهداشتی منجر به پلمپ )

پس از بازرسی و کنترل بهداشتی مکان و ثبت بازرسی در سامانه ( توسط بازرسین بهداشت محیط )  با توجه به نواقص بهداشتی مکان ، در صورت وجود نواقص بهداشتی بحرانی غیر قابل رفع در محل، بر اساس ماده ۲۶ ایین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی ،آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی ، اخطار تعطیل موقت واحد ( مکان و یا قسمت ) دارای نواقص بحرانی صادر می شود ، در صورت عدم رفع نواقص بحرانی پس از انقضای مدت ۴۸ ساعت(واحد، مکان ، قسمت ) دارای نواقص بهداشتی بحرانی ، تعطیل و پرونده به مراجع قضایی ، ارجاع می گرد. همچنین در صورت وجود نواقص بهداشتی غیر بحرانی ، ( بر اساس  ماده ۳۰ آیین نامه مذکور) اخطار برای رفع نواقص غیر بحرانی با مهلت حداکثر، ۶۰ روزه ، صادر و پس از اتمام مهلت مقرر ، مکان مجددا" بازدید و در صورت عدم رفع نواقص ، اخطار ۴۸ ساعته صادر و پس از انقضای مهلت ۴۸ ساعت ، مجددا" بازدید صورت میگیرد ، در صورت عدم رفع نواقص ،واحد، مکان یا قسمت دارای نواقص بهداشتی پلمپ و پرونده تخلف بهداشتی به دادگاه ، ارجاع می شود.

 ۳- معرفی پرونده های تخلفات بهداشتی به مراجع قضایی ( سازمان تعزیرات حکومتی- ماده ۳۹) :
پس از پلمپ ، پرونده تخلف بهداشتی ( با توجه به نواقص موجود در زمان پلمپ) بر اساس ماده ۳۹ تعزیرات حکومتی ، تنظیم و در کمیسیونهای ماهیانه ماده ۱۱ تعزیرات ، مطرح می گردد، پس از تایید اعضای کمیسیون  و دریافت آرای کمیسیون،  پرونده های تخلفات بهداشتی به شعب  تعزیرات حکومتی تحویل می شود.  آرای صادره برای این نوع تخلفات ، مشخص و معمولا" منجر به صدور رای محکومیت به پرداخت ۲۵۰۰۰۰ الی ۳۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود .
۴- معرفی پرونده های تخلفات بهداشتی به مراجع قضایی ( سازمان تعزیرات حکومتی- ماده ۳۷) :
بخش دیگری از پرونده های مطروحه در کمیسیون ماده ۱۱ سازمان تعزیرات حکومتی  در قالب ماده ۳۷ می باشد که مربوط به تخلفات عرضه مواد غذایی غیر قابل مصرف انسانی است و شامل دو حالت زیر است:
حالت ۱ : مواد غذایی که در محل با تشخیص بازرس و تجهیزات پرتابل  بازرسی و... معدوم  و پرونده تخلف بهداشتی به استناد مواد ۳۶ و ۳۷ قانون تعزیرات حکومتی و بند ۴ ماده ۱ قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی ، تنظیم و در کمیسیون مطرح می شود.
حالت ۲:  مربوط به مواد غذایی است که نمونه برداری و به آزمایشگاه مرجع ، ارسال می شود وبر اساس نتایج واصله ، پرونده موارد نامطلوب و غیر قابل مصرف انسانی به استناد ماده ۳۷ قانون تعزیرات حکومتی و بند ۴ و ۵ و... قانون مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی بهداشتی ، تنظیم و پس از طرح در کمیسیون ماهانه تعزیرات حکومتی ، به شعب تعزیرات تحویل می شود . رای صادره برای حالت اول معمولا" ضبط کالا به نفع دولت است بنابراین برای مواردی که بازرس در محل معدوم نموده است، صرفا" سابقه ای در تعزیرات تشکیل می شود و جریمه صادر نمی شود و اقدام بازدارنده همان بحث معدومی مواد غذایی است که نوسط بازرسین بهداشت محیط ، انجام و از تحویل به مصرف کننده و توزیع به بازار مصرف ،جلوگیری شده است . و برای حالت دوم، جریمه در حد ۲۵۰۰۰۰ تومان و ۳۰۰۰۰۰ تومان صادر می شود.

 
۵- کنترل کیفی مواد غذایی در سطح عرضه ( نمونه برداری و معدوم سازی )
نمونه برداری نان ، مواد غذایی و نمک های مصرفی(با اولویت موارد مشکوک به فساد و موارد شکایتی و بروز طغیان) در شش ماهه اول سال ۹۹ جمعا" ۳۲۵ مورد و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ جمعا" 
 ۳۶۷  نمونه برداشت شده و معادل ۱۱% رشد داشته است.( ۶۴% درصد مواد غذایی نمونه برداری و آزمایش شده در سال ۱۴۰۰، غیر قابل مصرف  بوده است. )
۶-کشف کارگاههای غیر مجاز تهیه و توزیع مواد غذایی:
تمامی کارگاه غیرمجاز تهیه و بسته بندی مواد غذایی شناسایی شده ، پس از اخذ حکم ورود از دادسرای ناحیه ۱۹ ویژه جرایم پزشکی ، دارویی و بهداشتی ، پلمپ و تخلیه شده و پرونده تخلفات به مراجع قضایی ارسال شده است.
۷- رسیدگی به شکایات بهداشت محیط
در نیمه اول سال ۱۴۰۰
 تعداد ۱۲۸۸  مورد شکایات مردمی از ستاد فوریت های سلامت ومحیط کار به این مرکز ارسال شده که ۱۰۰% موارد رسیدگی شده است. شایان ذکر است در نیمه اول سال ۹۹ تعداد شکایات بهداشتی واصله ۱۵۲۲ مورد بوده که ۱۰۰ % مورد رسیدگی قرار گرفته  و۱۱۳۰ مورد ( ۳۳.۹۰%) مورد تایید قرار گرفته است
  • 1404/04/11 - 08:15
  • - تعداد بازدید: 2056
  • - تعداد بازدید کنندگان: 1712
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

گفتگوی اختصاصی دکتر کریمی رییس مرکز بهداشت غرب تهران در خصوص عملکرد این مرکز در طول جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل

اولویت اصلی ما، حفظ سلامت عمومی، پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر، و حمایت روانی از مردم آسیب‌دیده بود.

351235.mp3 گفتگوی اختصاصی دکتر کریمی رییس مرکز بهداشت غرب تهران در خصوص عملکرد این مرکز در طول جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل
00:00
00:00
دانلود
00:00
00:00
دانلود
00:00
00:00
دانلود
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران دکتر بهاره کریمی رییس مرکز بهداشت غرب در گفتگوی اختصاصی درباره عملکرد این مرکز در طول جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ، بر حفظ سلامت عمومی، پیشگیری از بیماریهای واگیر و سلامت روانی مردم تأکید کرد.
متن مصاحبه کامل در این خصوص به شرح زیر می‌باشد
 

ضمن عرض سلام و قدردانی از زحمات شما و همراهان همیشه در صحنه‌ت ان، در این مقطع حساس و بحرانی، لطفاً درباره اقدامات پیشگیرانه و خدمات بهداشتی انجام شده در منطقه غرب تهران در طول 12 روز جنگ هوایی اخیر ایران و اسرائیل توضیح دهید.

با سلام و درود بی‌پایان به ارواح طیبه‌ی شهیدان گرانقدر جنگ ۱۲ روزه، که با نثار جان خود در راه آرمان‌های والای اسلام و میهن، برگ زرینی دیگر در تاریخ ایثار و مقاومت این سرزمین رقم زدند.

اینجانب با قلبی آکنده از اندوه و احترام، شهادت این عزیزان را به محضر خانواده‌های داغدار و سرافراز آنان، ملت شریف ایران و جامعه‌ی بهداشت و درمان مقاوم و همیشه‌ درصحنه تسلیت عرض می‌کنم. بی‌تردید، پایداری و رشادت این شهدای بزرگ، چراغ راه ما در مسیر خدمت و ایستادگی خواهد بود.از درگاه خداوند متعال، برای ارواح مطهر این عزیزان علو درجات، و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. راه‌شان پررهرو باد.

خرسندم که فرصتی پیش آمد تا گزارشی از فعالیت‌های بهداشتی و درمانی ما در این دوره حساس را با مردم عزیز به اشتراک بگذارم. همان‌طور که می‌دانید، در جریان درگیری‌ها و وضعیت اضطراری ناشی از جنگ  ایران و اسرائیل، نظام سلامت کشور با یکی از مهم‌ترین آزمون‌های عملیاتی خود مواجه شد.  با تشدید تنش‌ها در منطقه و افزایش احتمال حملات هوایی ، تمامی دستگاه‌های خدماتی و اورژانسی شامل مرکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، نیروهای نظامی و انتظامی، آماده‌باش قرمز اعلام کردند.

چه اقدامات پیشگیرانه‌ای قبل از وقوع حملات صورت گرفت؟در مرکز بهداشت غرب تهران، با توجه به سابقه سال‌های گذشته و برنامه‌های پیشین مدیریت بحران، از همان ساعات اولیه اعلام آماده‌باش، تمامی کارکنان کلیدی در وضعیت استقرار قرار گرفتند.  آموزش‌های لازم درباره نحوه واکنش در مواقع اضطراری به کارکنان بهداشتی ومراقبین سلامت و پزشکان داده شد.با بسیج تمام نیروهای خود، خدمات بهداشتی اولیه را در مراکز خدمات جامع سلامتی که شناخته شده و بزرگ بودند و از نظر امنیتی قابل قبول بودند در سه منطقه تحت پوشش خود انتقال دادیم. همچنین اقلام بهداشتی و دارویی ضروری در مراکز خدمات جامع سلامت فعال تأمین و توزیع شد و شبکه هماهنگی بین مراکز بهداشت، بیمارستان‌ها و سازمان‌های اورژانس فعال شد تا در صورت بروز هرگونه حادثه، خدمات بدون تاخیر ارائه شود.

در زمان وقوع حملات و در طول 12 روز، چه اقداماتی انجام شد؟در طول این 12 روز، علاوه بر استقرار و تجهیز تیم‌های سلامت در مراکز بهداشتی مهم و ارائه خدمات پایه به جمعیت هدف از جمله واکسیناسیون، مشاوره روانشناسی و غربالگری بیماری‌های واگیر و عفونی اقدامات بهداشتی دیگر نیز در دو سطح به شرح ذیل انجام شد:

سطح اول: پاسخ به حوادث مستقیم با توجه به شنیدن صدای انفجارها در برخی نقاط شهر، تیم‌های واکنش سریع بهداشتی به محل اعزام شدند مشاوره‌های روانی و پیگیری سلامتی افراد در معرض استرس ناشی از حملات فوراً آغاز گردید

سطح دوم: پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر ، غیرواگیر و غربالگری پاشنه پای نوزادان پایش وضعیت بهداشت محیط (هوای شهر، منابع آب، فاضلاب) تشدید شد کنترل حشرات و موش‌ها در مناطق حاشیه‌ای و پرخطر انجام شد- برنامه‌های آموزش بهداشت عمومی از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی تقویت گردید تا مردم در صورت لزوم بدانند چگونه خود را در مقابل خطرات محیطی و بیولوژیکی محافظت کنند.

در این مدت، آیا شاهد افزایش مراجعه‌ها به مراکز بهداشتی بودید؟بله، البته! در طول این 12 روز، افزایشی در مراجعه‌های مرتبط با استرس، اضطراب و اختلالات خواب داشتیم. همچنین، درخواست‌های مشاوره‌های روانی به شدت افزایش یافت. با وجود این، تمامی تیم‌های مشاوره و روانشناسی در قالب ستاد بحران فعال شدند و خدمات رایگان تلفنی و حضوری در اختیار مردم قرار گرفت

آیا در این مدت شاهد بروز بیماری‌های واگیر یا شیوع یافته‌ای بودید؟خوشبختانه با تلاش تمامی همکاران، وقوع هیچ بیماری واگیردار یا شیوع گسترده‌ای در منطقه ثبت نشد. اما به دلیل تردید مردم نسبت به احتمال استفاده از عوامل شیمیایی یا بیولوژیک، تعدادی از مردم به دلیل نگرانی‌های ذهنی به مراکز مراجعه کردند که با آموزش و آرام‌سازی، این موضوع کنترل شد.

در پایان، پیامی به مردم دارید؟بله، اولاً از تمامی همکارانم در خط مقدم، اعم از مراقبین سلامت ، پزشکان، متخصصان بهداشت و روانشناسان تشکر می‌کنم که با وجود تمامی استرس‌ها، به خوبی وظیفه خود را انجام دادند. ثانیاً به هموطنان عزیزمان در غرب تهران اطمینان می‌دهم که در هر شرایط بحرانی، تمام توان خود را برای حفظ سلامتی شما به کار خواهیم گرفت. همچنین، از همگان دعوت می‌کنیم که در مواقع اضطرار، منابع معتبر اطلاع‌رسانی را دنبال کنند و از انتشار شایعات خودداری نمایند.

سپاسگزاریم از وقت گران‌بهایتان. امیدواریم همیشه سلامت مردم در دستان امن و مهربان شما باشد.

  • گروه اخبار : اخبار
  • کد خبر : 351235
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings
Close menu